ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 |
گروه فرهنگی مشرق - "نهنگ عنبر" دارای چندین ویژگی ست.اول آنکه نگارش فیلمنامه آن بر عهده نویسنده جوانی بود (مانی باغبانی) که دو فیلم پیشین آن (مهمونی کامی و مادر قلب اتمی) هنوز اجازه نمایش عمومی نیافتند و از این میان "نهنگ عنبر" که کمدی رومانتیکی خام دستانه و مبتذل است،اکران عمومی شد و این ناشی از نگاه در عین حال مبتذل حاکم بر شرایط و ضوابط اکران فیلم است،جریان اکران فیلم در ایران ،سینما را مبدل به پدیده ای نموده که یا می بایست تن به ابتذالی این چنین دهد و یا اصلا منزوی شود و این فی النفسه ویژگی بسیار مهم و در عین حال تعیین کننده است.
دوم آنکه "نهنگ عنبر" برآمده از ماهیت غیر ژانری سینمای ایران است و این یک ویژگی تاریخی ست که نگارنده متن فیلم با آن روبرو بود،تلاش او برای ایجاد قواعد ژانری جملگی ابتر مانده است و فیلم را تنها مبدل به کنش های از هم گسیخته و روایتی نامرتب از یک سرنوشت نموده است.مشخصا تاثیر پذیری از سینمای ژان پیر ژونه در آن مشهود است و فیلم در عین تاثیر پذیر از کمدی های متاخر سینمای جهان نسبتی تاریخی با سینمای ایران برقرار می کند،در این نسبت مشخصا رد پای آثار شبه ملودرام دهه شصت و هفتاد ایران و جریان کمدی برآمده از سینمای دفاع مقدس نیز در آن دیده می شود و "نهنگ عنبر" ملغمه ای از جملگی این روند ها ست.