مهراردبیل
مهراردبیل

مهراردبیل

واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی تسریع یافته است

اردبیل – مدیرعامل صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی کشور گفت: طی سال‌های اخیر واگذاری بناهای تاریخی کشور جهت احیا و بازسازی به بخش خصوصی تسریع یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا پوینده شامگاه سه‌شنبه در مراسم بهره‌برداری از خانه تاریخی صادقی اردبیل تصریح کرد: در کل کشور یک میلیون سایت و بنای تاریخی وجود دارد که از این تعداد هزار بنا از سوی ادارات میراث فرهنگی تملک شده است.

وی افزود: ۱۰ درصد از بناهای تاریخی تملک شده جهت مرمت و احیا به بخش خصوصی واگذار شده و تا سال گذشته ۸۰ بنا در سطح کشور به بخش خصوصی واگذار شده است.  مدیرعامل صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی کشور متذکر شد: از سال ۸۵ تا ۹۲ تنها ۱۰ بنای تاریخی به بخش خصوصی واگذار شده بود که با تسریع آن در طول فعالیت دولت یازدهم ۷۰ بنای تاریخی نیز واگذار شد.

پوینده متذکر شد: با تسهیل شرایط سرمایه‌گذاران رغبت بیشتری برای مرمت و احیای بناهای تاریخی دارند و علاوه بر سرمایه‌گذاران داخلی بعد از برجام سرمایه‌گذاران خارجی نیز در این خصوص اعلام آمادگی داشتند.

وی به جذب سرمایه ۸۰ میلیارد تومانی برای مرمت و بازسازی بناهای تاریخی کشور طی سال گذشته اشاره کرد و افزود: زمینه فعالیت بخش خصوصی برای احیای بناهای تاریخی فراهم است.

مدیرعامل صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی کشور با اشاره به اینکه تنها سه درصد از سابت های تاریخی کشور به ثبت ملی رسیده است، ادامه داد: در خود استان اردبیل علاوه بر مرمت دو خانه تاریخی صادقی و خادم باشی، ۱۳ بنای تاریخی آماده واگذاری به بخش خصوصی است.

به گفته پوینده در سطح کشور نیز هزار بنای تاریخی آماده واگذاری به بخش خصوصی است و با هدف رونق گردشگری کشور شرایط واگذاری تسهیل شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.