مهراردبیل
مهراردبیل

مهراردبیل

نفت دربرابر غذاء: امنیت غذائی در خاورمیانه

رویکرد نفت در مقابل غذا،  که کشورهای عرب خلیج فارس به آن تکیه کرده اند لازم است به عنوان معضلی جدی نگاه کرده است به خصوص که نفت وگندم بعنوان دو منبع طبیعی، در تعین استراتژی های گذشته و آینده نقش اصلی را ایفا کرده اند  وبلاگ "نجوای کنگان" نوشت:

نویسنده: ایکارت ورتز،(Eckart Woertz ) همکار و پژوهشگر اول درمرکز بارسلون در امور بین الملل 

 تاریخ انتشار:  2013
ناشر: اُکسفورد یونیورسیتی پرس
تعدد  صفحات: 319

 این کتاب  سعی دارد: درخصوص قضیه امنیت  غذائی ، بوِیژه  در حوزه خلیج فارس موضوعاتی را مطرح کند،  و استراتژی کشورهای  خاورمیانه را در تعامل  با مشکلات روزافزون وابسته وعناصر مرتبط با آن  و محدودیت های  قدرت کشاورزی طبیعی را در آن منطقه را بررسی کند .

"ایکارت ورتز" : تکیه کشورهای منطقه  را بر واردات برای تامین امنیت  غذائی، و معاملات خرید واجاره اراضی  کشاورزی در خارج بوسیله کشورهای عرب خلیح  فارس  که  عناوین  خبری را بخود اختصاص داده  ، و همچنین تأثیر منفی تغیرات آب وهوا ی کره زمین،  ونگرانی های امنیتی در سیاست  غذائی   کشورهای عرب خلیج فارس ، که بر همه ی اینها اهمیت بحران آب ، و افزایش بیابان ها و افزایش جمعیت نیازمند به غذا سایه انداخته   است  را باید بعنوان چالش های پیش رو منطقه   بحساب آورد.

و ضرورتاً به رویکرد نفت در مقابل غذاء ،  که کشورهای عرب خلیج فارس به آن تکیه کرده اند لازم است به عنوان معضلی جدی نگاه کرده است بخصوص که نفت وگندم بعنوان دومنبع طبیعی، در تعین استراتژی های گذشته وآینده نقش اصلی را ایفا کرده اند ؛  و از  برنامه   تحریم هائی که علیه عراق در دهه ی  90، اعمال شد  و نفت در مقابل  غذاء ودارو و کمک های إنسانی دیگر بعنوان یک حربه بکار گرفته شد  بعنوان مثالی زنده در دوره نه چندان دور از آن یاد آوری تلخی داشت و  وضعیت برخی کشورهای آفریقائی و...

سیاست گذاری محصولات تجاری آسیا  (مواد غذایی) در موسساتی از قبیل مراکز:نوبل،اولام ،  ویلمر،  در دودهه ی گذشته  رشد زیادی داشته است  و با مراکز مشابه در غرب مثل:  ADM، بینگ، کارگیل، دری وس و   گلینکور رقابت می کند . ...

خاورمیانه  و شمال افریقا بزرگترین وارد کننده حبوبات وغلات  وشکر ومرغ  در جهان محسوب می شوند و با اینحال جای شگفتگی نخواهد بود .که کشورهای صادرکننده  مواد غذائی وتامین کننده سبد تغذیه از این  کالاها بغنوان ابزار  تامین منافع  خود استفاده کنند تا بربازار  تسلط بیشتری داشته وسیاست دلخواه  خود را بر آنان دیکته کنند .

مصر بدنبال  ایجاد مرکز پشتیبانی   ترانزیت حبوبات  دمیاط  در نزدیکی  "مصب "کانال سوئزاست  که کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در آنجا سرمایه گذاری کرده اند . و  امارات  متحده عرب نیز شرکت  تهیه و تدارک وصادرات  کالا ها و مواد غذائی را حسب درخواست مشتریان ،  بنام شرکت "مصادر أبو ظبی" (Abu Dhabi Sources)   تاسیس کرده است . 

 

در پایان نویسنده توصیه کرده است :  خود کفائی علاج کار است  که می توان با ایجاد پروژهای مشترک کشاورزی  وجلب  همیاری مردم هرنطقه  در منطقه وبررسی موارد ومنابع  محیطی  و بهروری تکنولوژیک زراعت مرتبط آنها را تشویق کرد تا در رفع  احتیاجات  اجتماعی ،اقتصادی  خود گام های  موثرمفیدی بردا شته در تامین امنیت غذائی کشور مشارکت فعالی داشته باشند.

تهیه وترجمه: نجوای کنگان

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.