مهراردبیل
مهراردبیل

مهراردبیل

امربه معروف و نهی از منکر: حرکت در مسیر رستگاری

مجموع آیات و روایاتى که در موضوع امر به معروف و نهى از منکر وجود دارد استفاده مى شود که اسلام مى خواهد همه افراد جامعه اسلامى، به گونه اى تربیت شوند که در برابر رفتار هم دیگر احساس مسئولیت کنند؛ زیرا روشن است که مصالح و سعادت دنیوى و اخروى افراد جامعه به یک دیگر مرتبط است و اعمال و رفتار افراد اجتماع در سرنوشت یک دیگر تأثیر مى گذارد و آثار صلاح و فساد افراد، تنها به خود آنها محدود نمى شود، بلکه نتایج مثبت و منفى بسیارى از اعمال اعضاى جامعه، به کسانى بر مى گردد که در آن جامعه زندگى مى کنند؛ براى مثال سود و زیان رعایت یا عدم رعایت قوانین اجتماعى به همه مى رسد.  به گزارش باشگاه وبلاگ نویسان ایرانی حرف تو :باشگاه وبلاگ نویسان خراسان رضوی منتشر کرد :

مجموع آیات و روایاتى که در موضوع امر به معروف و نهى از منکر وجود دارد استفاده مى شود که اسلام مى خواهد همه افراد جامعه اسلامى، به گونه اى تربیت شوند که در برابر رفتار هم دیگر احساس مسئولیت کنند؛ زیرا روشن است که مصالح و سعادت دنیوى و اخروى افراد جامعه به یک دیگر مرتبط است و اعمال و رفتار افراد اجتماع در سرنوشت یک دیگر تأثیر مى گذارد و آثار صلاح و فساد افراد، تنها به خود آنها محدود نمى شود، بلکه نتایج مثبت و منفى بسیارى از اعمال اعضاى جامعه، به کسانى بر مى گردد که در آن جامعه زندگى مى کنند؛ براى مثال سود و زیان رعایت یا عدم رعایت قوانین اجتماعى به همه مى رسد.

کارهاى خوب نیکوکاران در سعادت دیگران مؤثر است و کارهاى بد بدکاران نیز در جامعه اثر مى گذارد و اساساً افراد جامعه، مانند اعضاى یک پیکرند که اگر یکى از عضوها سلامت خود را از دست بدهد، دیگر اعضا را نیز با مشکل روبه رو مى کند. از همین رو، حتى در جوامع غربى که فردگرایند و معمولاً در کار یک دیگر دخالت نمى کنند، درباره امورى که آثار منفى در جامعه دارد و منافع مادى آنان را به خطر مى اندازد، حساسیت نشان داده و درباره این گونه امور، نظارت و کنترل دارند.

از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) نقل شده است که فرمود: یک فرد گناه کار در میان مردم، همانند کسى است که با جمعى سوار کشتى شود و به هنگامى که در وسط دریا قرار گیرد تبرى برداشته و به سوراخ کردن موضعى که در آن نشسته است بپردازد و هرگاه به او اعتراض کنند در جواب بگوید: من در سهم خود تصرف مى کنم. اگر دیگران او را از این عمل خطرناک باز ندارند، طولى نمى کشد که آب دریا به داخل کشتى نفوذ کرده و یک باره همگى در دریا غرق مى شوند.

پیامبر(صلى الله علیه وآله)با این مثال زیبا، منطقى بودن وظیفه امر به معروف و نهى از منکر را مجسم ساخته و نظارت فرد بر اجتماع را یک حق طبیعى مى داند که ناشى از پیوند سرنوشت هاست. بنابراین، یکى از ادله وجوب امر به معروف و نهى از منکر، پیوند سرنوشت انسان ها به یک دیگر در دنیاست و علاقه به سرنوشت خود و اطرافیان اقتضا مى کند که انسان مسلمان، براى ایجاد جامعه اى سالم ـ که سرشار از خوبى ها و تهى از بدى هاست ـ بکوشد. افزون بر این، اسلام به مهرورزى، مهربانى و دست گیرى از انسان هاى نیازمند، اهمیت ویژه اى داده است و محبوب ترین مردم را کسى مى داند که وجودش براى دیگران سودمندتر باشد.

 

((به نقل از پرسمان قرانی))

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.