مهراردبیل
مهراردبیل

مهراردبیل

نمایشگاه «هولوکاست» پرده‌برداری از باج‌خواهی رژیم صهیونیستی است

دومین مسابقه بین‌المللی «هولوکاست»دبیر مسابقه کاریکاتور «هولوکاست» که این روزها نمایشگاه آثارش در حوزه هنری برپاست، تاکید دارد که آثار این نمایشگاه از باج‌خواهی رژیم صهیونیستی پرده برمی‌داردبه گزارش خبرنگار مهر، اگر در این مدت به نگارخانه عالی حوزه هنری رفته باشید و آثار مسابقه «هولوکاست» را دیده باشید متوجه خواهید شد که هر اثری که در این نمایشگاه روی دیوار است چگونه به اندازه چندین مقاله در شناساندن جنایات رژیم صهیونیستی در غزه تاثیرگذار است.   


 سهم زیادی از آثار به کاریکاتورهایی اختصاص دارد که زن ها و کودکان قربانی این رژیم غاصب را به تصویر کشیده است. بادبادک هایی که بالای سر قبرها معصومانه در پرواز است، پدری که کودک خود را در آغوش دارد در حالیکه توریست ها در حال گرفتن عکس یادگاری با نماد هولوکاست هستند و حتی آثاری که از بهره برداری سیاسی صهیونیست ها و حتی غرب از داستان هولوکاست می برد، پرده بر می دارد.

برگزارکنندگان این مسابقه بارها گفته اند که قصدشان از برگزاری آن نه نفی و نه اثبات هولوکاست است بلکه قصدشان نشان دادن چهره هایی است که در پس این داستان در حال بهره برداری استعماری از آن هستند که در راس آنها خود رژیم صهیونیستی که نمادش می شود نتانیاهو و آمریکا که نمادش می شود اوباما، قرار دارند. برای همین این نمایشگاه که در بخش کاریکاتور چهره هم فراخوانی داشت پر است از تصاویر این دو شخصیت. عموما شخصیت نتانیاهو با هیتلر ترکیب شده است تا نشان بدهد که هولوکاست واقعی این روزها توسط وی و در غزه رخ می دهد.

سید مسعود شجاعی طباطبایی، دبیر این مسابقه درباره دسته بندی که می شود از آثار این نمایشگاه داشت به خبرنگار مهرگفت: یک بخشی از آثار این مسابقه مربوط به هنرمندان غربی است و عموما هنرمندان فرانسه که ۱۶ اثر در این مسابقه داشتند. حتی برخی از آنها از ترس و به خاطر تهدیدهایی که شدند با اسم مستعار در نمایشگاه حضور یافتند. این هنرمندان عموما به این پرداخته اند که چگونه رژیم صهیونیستی از آنها به خاطر اتفاق هولوکاست باج می گیرد.

وی ادامه داد: در هر حال آنها چون در معرض این استثسمارند و با این باج خواهی رو به رو هستند روی این مساله تمرکز کرده اند و به این موضوع معترض هستند که چرا باید تاوان کاری را که پدران و پدر بزرگشان کرده اند پس بدهند.

این کاریکاتوریست به آثار هنرمندان آمریکای لاتین اشاره کرد و گفت:ر این هنرمندان چون به واسطه رسانه ها در جریان اتفاقات غزه قرار گرفته اند بیشتر معطوف به آن بخش کودک کشی توسط رژیم صهیونیستی و بخش احساسی ماجراست. من خودم در کوبا و برزیل بوده ام. هم نمایشگاه داشته ام و هم داور بوده ام. نگاهشان آنجا به این رژیم اینگونه است که کلا ضد عرب و نژادپرست هستند. ذهن و جانشان هم برای کودک کشی در غزه به درد می آید.

به گفته وی، در میان هنرمندان ایران بیشتر فضا به سمت انتقاد نسبت به ادعای آزادی بیان در غرب است.

وی در همین زمینه گفت: از دید هنرمندان ایرانی قضیه کمی متفاوت است. در غرب تردید درباره هولوکاست جرایم سنگین دارد. به پیامبر ما بدترین توهین ها را به اسم آزادی بیان می کنند اما هیچ کس حق ندارد درباره هولوکاست تردید یا پرسشی مطرح کند.

طباطبایی گفت: در میان هنرمندان خاور دور مثل چین و اندونزی رژیم صهیونیستی با رژیم نازی مقایسه می‌شود و آثاری با این محورها می بینیم.

شجاعی طباطبایی در ادامه با اشاره به اینکه ما به طور کلی نگاهمان در کاریکاتور تمسخر نیست، گفت: ما بارها گفته ایم به دنبال تمسخر کردن قربانیان این اتفاق نیستیم ولی غرب کلا چون در کاریکاتورهایش تمسخر موج می زند تصورشان از کاریکاتور تمسخر کردن است. آنها به بدترین شکل ممکن اعتقادات دیگران را به تمسخر می گیرند برای همین تصور مردم غرب این است که کاریکاتور یعنی تمسخر کردن. در کارهای این مسابقه شما می بینید بیشتر نگاه تحلیلی و طنز تلخ وجود دارد. در آثار نمایشگاه این موضوع دیده می شود که هولوکاست واقعی الان در غزه رخ می دهد. ما دنبال یهودستیزی نیستیم و از وقتی هم آثار را در گالری مجازی به نمایش گذاشتیم خودشان هم متوجه شدند.

وی به حواشی برپایی این نمایشگاه نیز اشاره کرد و گفت: ما هر دو باری که نمایشگاه هولوکاست برپا کردیم که به فاصله 10 سال بود به دنبال توهینی بود که آنها به پیامبر ما کردند. و حال ما می خواستیم با این کار میزان ادعای وجود آزادی بیان در کشورشان را محک بزنیم. ۴ سیاستمدار به این موضوع واکنش نشان دادند. نتانیاهو و جان کری که طبیعی بود و البته دو کشور آلمان و اتریش که از مسببین هولوکاست بودند و به نوعی سوال این نمایشگاه هم به آنها مرتبط است؛ اینکه چرا باید تاوان کاری را که شماها کردید مردم فلسطین بدهند؟ ضمن اینکه خیلی تلاش کردند ما را مقابل دولت قرار بدهند در حالیکه ما اعلام کردیم رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ما در راس مبارزه با رژیم صهیونیستی هستند و در این باره ما کاملا همسو با هم هستیم.

اختتامیه مسابقه بزرگ هولوکاست امروز ساعت ۱۷ در حوزه هنری برپا می شود و ۱۶ اثر به گفته دبیر این مسابقه برگزیده خواهند شد. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.