مهراردبیل
مهراردبیل

مهراردبیل

150 جنگنده چینی در راه ایران؟+تصاویر

150 جنگنده چینی در راه ایران؟+تصاویر

به گزارش گروه بین الملل فرهنگ نیوز، سایت دبکا فایل که برخی مدعی وابستگی آن به منابع امنیتی اسرائیل هستند در طول روزهای اخیر مبادرت به انتشار خبری نموده که طرح آن در سایر رسانه ها در حال افزایش است. به نوشته ی این سایت اسرائیلی، جمهوری اسلامی در پی خرید 150 فروند جنگنده چندمنظوره جی- 10 از چین است. دبکا فایل اشاره کرده که به نقل از منابع نظامی و امنیتی خود به این اطلاعات دست یافته است. این در حالی است که مقام‌های هر دو کشور چین و ایران خبر را تکذیب کرده‌اند. 

 پایگاه اینترنتی نشنال اینترست نیز امروز در گزارشی مفصل به این موضوع و حواشی آن پرداخته است. نویسنده یهودی این گزارش نیز منابع خبری خود را به داخل اسرائیل تعمیم داده اما قاطعانه نگفته است که چنین موضوعی صحت دارد. افزون بر آن نشریه وانت دیلی در تایوان این هفته گزارش داد چین در مجموع حدود 24 فروند هواپیما از نوع ویگروس دراگون (نامی که غربی ها بر جی-10 قرار داده اند) در اختیار نیروی هوایی ایران قرار خواهد داد که نوع صادراتی جی - 10 محسوب می شوند. این نشریه تایوانی البته به منابع خود در این باره اشاره نکرده و صرفا مدعی شده است که ایران در ازای دریافت این جنگنده ها یک امتیاز نفتی بزرگ را به چین اختصاص داده است.

رسانه های بین المللی در طول ماه های اخیر گزارش هایی مبنی بر تلاش چین برای فروش بیشتر این نوع جنگنده به برخی کشورها در آسیا و آفریقا نوشته اندبنا به گزارش‌ها پاکستان معامله‌ای را با چین برای خرید 36 فروند جنگنده جی -10 مدل ای در سال 2009 میلادی انجام داده بود.

رسانه های فوق عمدتا اشاره نکرده اند که در صورت صحت این خبر، جنگنده هایی اهدایی به ایران از مدل ای این جنگنده ها است یا مدل بی. سایت دبکا فابل قاطعانه اظهار داشته که جنگنده ها از مدل بی هستند که نوع پیشرفته تر این جنگنده ها می باشد.

گفته می شود که جنگنده های جی-10 قابلیتی مشابه جنگنده های اف-16 آمریکا و رافائل فرانسه دارند. سایت دبکا فایل در ادامه به ویژگی‌های این نوع از جنگنده‌ها اشاره کرده و می‌نویسد: «چنگ دو جی 10 جنگنده‌ای تک موتوره است که برای اولین بار توسط نیروی هوایی چین در سال 2004 میلادی مورد استفاده قرار گرفت و قابل مقایسه با جنگنده اف-16 امریکا است. این جنگنده معایب متعددی دارد از جمله آن که در اواخر دهه 90 میلادی و در زمان طراحی اولیه آن مشخص شد که دارای نقص در سیستم سوخت است.»

شماری از آگاهان نظامی بر این باورند که جنگنده جی-10 مدلی از طرح های جنگنده لاوی است که در دهه هشتاد آمریکا و اسرائیل مشترکا پیگیری می نمودند اما پس از مدتی طرح فوق را رها نمودند. برخی گزارش ها در طول چندین سال گذشته حاکیست اسرائیل نقشه اولیه هواپیماهای لاوی را بر خلاف میل آمریکا، به چین فروخته است.

 به نوشته ی دبکا فایل هم اکنون دست کم ده فروند از جنگنده های مدل بی آن در حال حاضر در خدمت نیروی هوایی ارتش چین هستند و قرار است این میزان تا پایان سال جاری میلادی به 24 فروند برسد. گفته می شود این هواپیماها حدود سه هزار کیلومتر یعنی خیلی بیشتر از برد پروازی هواپیماهای جت کنونی ایران ، برد دارند.

این نخستین بار نیست که شایعات متعددی درباره علاقمندی ایران به خرید جت های جی - 10 از چین منتشر می شودبه عنوان مثال در سال 2007 رسانه های دولتی روسیه اعلام کردند «‌ نمایندگان شرکت صنعتی تولید هواپیمای ایران اعلام کرده اند که چین در طول سال های 2008 تا 2010 در مجموع 24 فروند جت به ایران می فروشد.»‌ ولی مقامات چینی بعدها این گزارش ها را تکذیب کردند. خبر فوق در حالی منتشر شده است که ایران در تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متحد قرار دارد. برپایه توافق هسته‌ای اخیر میان ایران و گروه 1+5، تحریم‌های تسلیحاتی ایران تا 5 سال دیگر ادامه خواهد یافت در حالی که تحریم موشک‌های بالستیک تا 8 سال دیگر برقرار خواهد بود.

 

150 جنگنده چینی در راه ایران؟+تصاویر
150 جنگنده چینی در راه ایران؟+تصاویر
150 جنگنده چینی در راه ایران؟+تصاویر
150 جنگنده چینی در راه ایران؟+تصاویر
150 جنگنده چینی در راه ایران؟+تصاویر
150 جنگنده چینی در راه ایران؟+تصاویر
نظرات 1 + ارسال نظر
نیلوفر جمعه 16 مرداد 1394 ساعت 19:07 http://rinaa.mihanblog.com/

سلام سایتتون بسیار عالی بسیار تک و بی نقصه.
تشکر میکنم و امیدوارم همینجور عالی به کارتون ادامه بدین
56168

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.