مهراردبیل
مهراردبیل

مهراردبیل

سهم پژوهشی دانشگاه‌های کشور تحقق نیافته است

میرقسمت موسوی اصل

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، حجت‌الاسلام میرقسمت موسوی اصل ظهر امروز در بازدید از بخش‌های مختلف جهاد دانشگاهی اردبیل به مناسبت فرارسیدن 16 مرداد، سالروز تشکیل جهاددانشگاهی اظهار داشت: جهاد دانشگاهی جزو نخستین نهادهایی بوده که به فریاد دادخواهی انقلاب و رهبر کبیر انقلاب اسلامی لبیک گفت و از لحاظ حرکت در مسیر آرمان‌های انقلاب موفق عمل کرده است.


وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی نقش بسزایی در توسعه علمی کشور ایفا کرده است، افزود: جهاد دانشگاهی فعالیت‌های علمی عظیمی در سطح منطقه‌ای و جهانی انجام داده که توسعه و بهبود این امور نیازمند حمایت مسئولان امر است. 

 موسوی با اشاره به اینکه مجموعه منسجم جهاد دانشگاهی تاکنون توانسته است در توسعه علمی کشور موثر عمل کند، گفت: فعالیت‌های پژوهشی، آموزشی و  درمانی جهاد دانشگاهی استان اردبیل به ویژه در مرکز درمان ناباروری قفقاز، مایه مباهات و افتخار استان است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با ابراز نارضایتی از اینکه سهم پژوهشی دانشگاه‌های کشور به درستی تبیین و تحقق نیافته است، بیان کرد: هنوز به رشد قابل قبولی در چشم‌انداز 20 ساله کشور نرسیده‌ایم.

وی مشارکت و تلاش جهادگران جهاد دانشگاهی را برای خودکفایی کشور لازم و ضروری دانست و گفت: جهاد دانشگاهی در تکمیل زیرساخت‌های پژوهشی و علمی کشور نقش بسزایی داشته و خواهد داشت.

موسوی توسعه علمی و آموزشی را لازمه توسعه استان اردبیل برشمرد و با تأکید بر اینکه جهاد دانشگاهی در تحقق این امر مشارکت کند، تصریح کرد: تحقیقات و تولید مقالات باید با محوریت رفع نیازهای جامعه باشد تا سرمایه و اعتبار هزینه شده موثر باشد، بنابراین تلاش برای تحقیق در اموری که گرهی از مشکلات جامعه باز نمی‌کند،  اتلاف سرمایه است.

وی با بیان اینکه سرمایه انسانی و تجهیزات دانشگاه‌ها باید به سرمایه تبدیل شود و در رشد اقتصاد استان موثر باشد، گفت: با بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، سرمایه کشور تلف می‌شود در صورتی که باید سرمایه دانشگاه‌ها به طور ویژه به سرمایه علمی تبدیل شود تا وابستگی کشور به درآمد نفتی کاهش یابد.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی با ابراز تأسف از اینکه تولید علم در دانشگاه‌ها صرفا در تولید مقاله خلاصه شده است، اظهار کرد: اکثر دانشگاه‌های کشور به بودجه نفت متکی هستند و محصولی برای فروش ندارند، درحالی که دانشگاه‌ها باید منبع علم، نوآوری و شکوفایی در جامعه باشند.

وی خاطرنشان کرد: با ایجاد بسترهای لازم و بکارگیری نیروی انسانی تحصیل‌کرده شهرستان گرمی، این شهرستان می‌تواند با تبدیل علم به ثروت و سرمایه، در ریل توسعه استان سهیم باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.