مهراردبیل
مهراردبیل

مهراردبیل

فضیلت و شکوه ماه رمضان به روایت شیخ مفید

گروه فرهنگی مشرق ـ مرحوم علامه مجلسی در کتاب شریف بحار الانوار به نقل از کتاب امالی شیخ مفید روایت می کند که عبد اللَّه ابن عبّاس گوید که از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم شنیده است که مى‏ فرمود: همانا بهشت سال به سال به جهت حلول ماه‏ رمضان‏ زینت و آرایش مى‏ شود. 

چون شب اوّل ماه‏ رمضان‏ فرا رسد، بادى که آن را مثیره گویند از زیر عرش مى‏ وزد که برگ درختان بهشت را به هم مى‏ زند و حلقه درهاى بهشت را مى‏ کوبد. پس‏ آوائى از آنها شنیده شود که هرگز شنوندگان بهتر از آن نشنیده ‏اند. حوریان (زنان سیاه چشم) بهشتى از جایگاه خود بیرون شوند تا بر مکان هاى بلند بهشت بایستند و صدا زنند: آیا خواستگارى به سوى خدا آمده تا خدا او را همسر کرامت کند؟

  سپس گویند: اى رضوان (دربان بهشت) امشب چه شبى است؟ او لبّیک گویان به آنان پاسخ دهد و گوید: اى حوران نیک سیرت و نیکو صورت، امشب شب اوّل ماه رمضان است که درهاى بهشت براى روزه‏ داران امّت محمّد صلی الله علیه و آله و سلم گشوده شده است. خدا عزّ و جلّ به او فرماید: اى رضوان، درهاى بهشت را بگشا، اى مالک (دربان دوزخ)، درهاى دوزخ را به روى روزه ‏داران امّت محمّد ببند، اى جبرئیل به زمین فرودآ، و شیاطین را در بند و زنجیر کن، سپس همگى را در امواج خروشان بیفکن تا روزه امّت حبیب مرا تباه نسازند. 

فرمود: و خداوند تبارک و تعالى در هر شب از ماه رمضان سه بار مى‏ فرماید: آیا درخواست‏ کننده ‏اى هست تا خواسته ‏اش را به او ببخشم؟ آیا توبه ‏کننده‏ اى هست تا توبه ‏اش را بپذیرم؟ آیا آمرزش‏ طلبى هست تا وى را بیامرزم؟ کیست به توانمندی که تهیدست نیست و به وفاکننده‏ اى که ظالم نیست قرض دهد؟ (منظور خود خداست).
فرمود: و خداوند در پایان هر روز از ماه رمضان به هنگام افطار هزار هزار بنده را از آتش آزاد کند، و چون شب جمعه و روز جمعه شود، در هر ساعتى از آن، هزار هزار نفر را از آتش آزاد سازد که همگى مستحقّ عذاب مى‏ باشند، و چون روز آخر ماه رمضان فرا رسد، خداوند در آن روز به تعداد افرادى که از اوّل تا آخر آن ماه آزاد ساخته آزاد مى‏ کند. 
و چون شب قدر شود، خداوند عزّ و جلّ جبرئیل را فرمان دهد تا در میان جمعى از فرشتگان به زمین فرود آید، و با او پرچمى سبز رنگ است، پس آن پرچم را بر پشت کعبه بکوبد. جبرئیل شش صد بال دارد که دو بال آن را جز در شب قدر باز نکند، و در آن شب آن دو بال را بگشاید، و آن دو بال از مشرق و مغرب فراتر برود، و جبرئیل در چنین شبى فرشتگان را به اطراف عالم گسیل دارد و آنان به هر ایستاده و نشسته، و هر نمازگزار و ذکر گویى سلام کنند و با آنان دست دهند و دعاى ایشان را آمین گویند تا سپیده صبح سر زند.
پس چون صبح بدمد جبرئیل علیه السلام صدا زند: اى گروه ملائکه کوچ کنید کوچ کنید. گویند: اى جبرئیل، خداوند نسبت به درخواست هاى مؤمنان از امّت محمّد چه کرده است؟ گوید: خداى متعال امشب به آنان نظر رحمت کرده و از آنان گذشت نموده و گناهانشان را آمرزیده است مگر چهار کس را. رسول خدا (ص) فرمود: و این چهار کس: شرابخوار، عاقّ والدین، کسى که قطع رحم کرده، و کینه ‏توز می باشند.
و چون شب عید فطر که شب جوائز نام دارد فرا رسد، خداوند پاداش عمل‏ کنندگان را بدون حساب و شمارش ببخشد. و چون صبح روز عید فرا رسد، خداوند فرشتگان را در تمام شهرها برانگیزد، پس در زمین فرود آیند و سر کوچه و گذرها بایستند و گویند: اى امّت محمّد، به سوى پروردگار کریم براى نماز عید بیرون شوید که او پاداش فراوان دهد، و گناهان بزرگ را بیامرزد. و چون به سوى محلّ برگزارى نماز عید روند، خداوند عزّ و جلّ به ملائکه فرماید: اى ملائکه من، پاداش یک اجیر وقتى به وظیفه ‏اش عمل کند چیست؟ گویند: معبودا و سیّدا، پاداش او آن است که اجر او را به طور کامل عطا کنى. خدای عزّ و جلّ فرماید: اى ملائکه! من شما را گواه مى‏گیرم که من پاداش کسانی را که در ماه رمضان روزه گرفتند و به نماز ایستادند، خرسندى و آمرزش خودم قرار دادم. 
و مى‏ فرماید: اى بندگانم از من درخواست کنید، به عزّت و جلالم خودم سوگند، شما امروز در این گردهمایی خود براى آخرت و دنیایتان هر چه از من بخواهید به شما ببخشم، و به عزّتم سوگند، تا آن زمان که مرا مراقب خود بدانید و از من بترسید، گناهان و عیوب شما را بپوشانم. به عزّتم سوگند که شما را از عذاب پناه دهم و در نزد کسانى که در دوزخ جاودانند رسوا نسازم، بازگردید که همگى بخشیده شده ‏اید، شما مرا خشنود ساختید و من از شما خشنود گشته ‏ام. پس ملائکه بدین بخششى که خداوند به این امّت به هنگام افطار ماه رمضان عنایت فرموده خوشحال شده و یکدیگر را بشارت داده و تبریک گویند. 

منبع: بحارالانوار، ج 93 ص 338 به نقل از امالی مفید ص 144
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.